دست‌انداز مالی برای جشنواره «آواهاونواهای رضوی»/ارشاد پاسخگو نیست

دبیر هنری و یکی از داوران چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از کم‌توجهی مدیران برگزاری این رویداد موسیقایی و مسئولان ارشاد نسبت به عدم تسویه حساب با تیم اجرایی و داوران گلایه کردند. به گزارش سینما خراسان، چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از سری برنامه‌های هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از ۱۳ […]

دبیر هنری و یکی از داوران چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از کم‌توجهی مدیران برگزاری این رویداد موسیقایی و مسئولان ارشاد نسبت به عدم تسویه حساب با تیم اجرایی و داوران گلایه کردند.

به گزارش سینما خراسان، چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» از سری برنامه‌های هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه سال جاری در ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در استان تهران به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شد، رویدادی که در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان جشنواره برگزیده معرفی و مورد قدردانی قرار گرفت.

اما یکی از نکات قابل‌توجهی که طی روزهای گذشته در محافل رسانه‌ای مطرح شده، انتقاد و دلخوری برخی از اعضای ستاد اجرایی این رویداد به ویژه هیات داوران آن، از نپرداختن حق‌الزحمه حضورشان در این دوره از جشنواره پس از گذشت نزدیک به دو ماه و نیم از برگزاری است.

هوشنگ جاوید پژوهشگر وعضوهیات داوران چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی با انتقاد از ستاد اجرایی جشنواره در عدم پرداخت حق‌الزحمه هیات داوران این دوره توضیح داد: من واقعاً نمی‌دانم در این شرایط چه بگویم؟ اگر دوستان بر این باورند که بودجه ندارند، پس چرا جشنواره برگزار می‌کنند؟ اما اگر برای این رویداد مهم بودجه‌ای در نظر گرفته شده پس چرا بعد از گذشت دو ماه و نیم هیات داوران جشنواره که همگی از هنرمندان شایسته این سرزمین‌اند، هنوز نباید حق‌الزحمه خود را دریافت کنند؟ مگر میزان این حق‌الزحمه‌ها چقدر است که دوستان امروز و فردا می‌کنند؟

وی ادامه داد: اصلا دوست ندارم در اینجا به میزان مبلغ دستمزد هیات داوران که هر یک دارای جایگاه بسیار محترمی در حوزه موسیقی هستند، اشاره کنم. چرا که بیان میزان این مبالغ واقعا خنده‌دار است. در اینجا نکته مهمی که من را وادار به مصاحبه کرد، عدم توجه به جایگاه و حرمتی است که برخی از دوستان ستاد اجرایی جشنواره «آواها و نواهای رضوی» به آن توجهی ندارند. من می‌دانم حتی شخص جناب صدری به‌عنوان دبیر هنری جشنواره نیز در این راه نهایت تلاش خود را انجام داده اما گویا دوست یا دوستانی در بخش مالی جشنواره حضور دارند که چندان تمایلی به حل مشکل ندارند.

جاوید: اگر برای این رویداد مهم بودجه‌ای در نظر گرفته شده پس چرا بعد از گذشت دو ماه و نیم هیات داوران جشنواره که همگی از هنرمندان شایسته این سرزمینند هنوز نباید حق‌الزحمه خود را دریافت کنند؟این پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ما طی سال‌های اخیر شاهد برگزاری باشکوه جشنواره بسیار ارزشمندی چون جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در بخش‌های مختلف بودیم که سرمنشا خدمات ارزشمندی به جریان فرهنگ رضوی بوده است. حال برای من سئوال است که چرا چنین رویداد بزرگی که وزارت ارشاد و تعدادی دیگر از نهادها متولی برگزاری آن هستند، نمی‌تواند بودجه خود را تامین و حق الزحمه ناچیز هیات داورانش را پرداخت کند. من بازهم تکرار می‌کنم که بحث من پول نیست، نکته مهم در این میان احترام است که متاسفانه دوستان حتی در مراسم اختتامیه جشنواره نیز به هیات داوران یک لوح تقدیر ندادند چه برسد به اینکه در این شرایط بخواهند به موقع پرداخت‌ها را انجام دهند.

جاوید تصریح کرد: برای من بسیار جالب است که دوستان در روزهای منتهی به برگزاری چنین جشنواره‌هایی مدام از حمایت حرف می‌زنند اما وقتی به بخش اجرای ماجرا که می‌رسیم باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که اصلا در شأن هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه نیست. من واقعا نمی‌دانم دوستان در وزارت ارشاد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران چه می‌کنند که بعد از گذشت دو ماه و نیم هنوز نتوانسته‌اند حق الزحمه هیات داوران را پرداخت کنند.

نتوانسته‌ایم منابع مالی تأمین کنیم

احمد صدری دبیر هنری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی هم در گفتگو با سینما خراسان ضمن تایید صحبت‌های جاوید توضیح داد: جشنواره آواها و نواهای رضوی که بنده توفیق سه دوره همراهی با آن را داشته‌ام از جمله رویدادهایی مهم و تاثیرگذار موسیقی آیینی کشورمان است که از زمان برگزاری تاکنون به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده و در حد و اندازه‌های خود توانسته تاثیراتی نیز داشته باشد. خوشبختانه کیفیت برگزاری این رویداد هم به گونه‌ای بوده که به عنوان رویداد برگزیده جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) معرفی شده که این موضوع برای من، شورای سیاستگزاری و اعضای هیات داوران باعث افتخار است. چنین فضایی در نتیجه همدلی هنرمندان، دبیر اجرایی، دبیرهنری و سایر اعضای ستاد جشنواره شکل گرفته که قطعاً اگر این تعامل وجود نداشت فضای جشنواره نیز به سمت دیگری هدایت می‌شد.

دبیر هنری چهارمین جشنواره «آواها و نواهای رضوی» گفت: متاسفانه امسال پس از برگزاری جشنواره که به اعتقاد من در شرایط باکیفیتی برگزار شد، فضا به گونه‌ای شکل گرفت که من را شرمسار دوستان در هیات داوران کرد و علی‌رغم پیگیری که بنده و معاونت هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران انجام دادیم هنوز نتوانسته‌ایم منابع مالی حق‌الزحمه هیات داوران را تامین کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که بنده همواره مقید به این باور هستم که حق‌الزحمه‌ها حتما در موعد مقرر به دوستان تقدیم شود. حتی در این مورد، برای تاریخ پرداخت چند روز را دیرتر اعلام می‌کنم که پیش عزیزان هنرمند خجالت‌زده نباشم. بنده حسب شرایط سازمانی که در جشنواره آواها و نواهای رضوی داشتم پیگیر پرداخت‌ها بودم اما نکته ناراحت‌کننده ماجرا این است که دوستان کار از این هفته به هفته بعد ارجاع می‌دهند که این حالت خوبی نیست.

صدری تاکید کرد: من ابدا منکر شرایط اقتصادی نامطلوب نیستم و می‌دانم موضوع بودجه یکی از مهم‌ترین معضلات این ماه‌های دستگاه‌های دولتی است. حتی این را هم می‌دانم که پرداخت دستمزد گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره «آواها و نواهای رضوی» در چه شرایط سختی بوده است. اما فکر می‌کنم بهتر است در مورد پرداخت دستمزد هیات داوران و گروه اجرایی جشنواره دوستان مدام کار را به این هفته و آن هفته ارجاع ندهند.

وی افزود: ما فضای جشنواره را متناسب با بودجه طراحی کردیم که ذره‌ای از کیفیت کاسته نشود و اتفاقاً به همین خاطر با همین کمبود منابع مالی، کنار آمدیم و خیلی از برنامه‌هایی را که طراحی کرده بودیم، اجرایی نکردیم. اما اینکه در همین چارچوب شاهد پاسخگویی مناسبی از سوی دوستان اداره ارشاد استان تهران پیرامون دستمزد هیات داوران نیستیم، فکر نمی‌کنم شرایط مناسبی برای جشنواره ارزشمندی چون جشنواره آواها و نواهای رضوی باشد.